Dutch Classic Yacht Regatta

routebeschrijving naar Hellevoetsluis

Op weg naar de Dutch Classic voor wat kleinere schepen, maar hoe?

Dit jaar zal er voor het eerst, naar we hopen, weer een grote groep zeiljachten ‘de route naar het zuiden’ varen. Daarnaast zijn er ook veel VKSJ-schepen die, met of zonder gestreken mast, de DC eens willen bezoeken en dus de route eens willen proberen. Voor menigeen komt dan steeds de vraag: welke route nemen we of moeten we nemen. Hoe je ook reist, het is een tocht van enkele dagen, die zijn bekoring heeft, langs elke route. Voor de eerstelingen en voor voor de meer ervaren vaarders, ik heb getracht e.e.a. op een rij te zetten. Van enkele (staande mast) routes heeft ook de ANWB (waterkampioen) complete gegevens. Hier zijn die van mij, van west naar oost:

1. De tocht over zee, vanuit IJmuiden. Deze tocht kan gevaren worden met begeleiding van de VKSJ. Informatie hierover is op www.vksj.nl en op www.dcyr.nl te vinden.

2. De tocht via Haarlem, binnendoor. Deze tocht wordt niet begeleid door de VKSJ en kan dus individueel worden gevaren. Het is, evenals via Amsterdam, een staande mast route die echter een dag extra vergt omdat er slechts overdag kan worden gevaren. De route op zichzelf is rustig en mooi en sluit ongeveer bij de Kaag aan op de route vanuit Amsterdam. Grootste obstakels zijn het stadje Haarlem (tenzij je er een dagje doorbrengt) met vele bruggen die weliswaar goed draaien maar waar je toch wel moet besluiten om er ‘s-morgens vroeg of ‘s-avonds laat door te varen. Dan haal je omstreeks 12.30 u. de verkeersbrug bij de Kaag en eindig je om 19.30u na de spoorbrug in Gouda. Volgende dag dan verder.

3. De tocht via Amsterdam. Deze tocht wordt begeleid door de VKSJ en informatie is elders te vinden. Het is een staande mastroute die ‘s-nachts wordt gevaren. Bij deze nachttocht, die door ‘verlicht’ Amsterdam soms wel feëriek aandoet, kan de volgende ochtend direct worden doorgevaren (niet doorgeslapen) en is het mogelijk om de brug bij Gouda voor de avond te passeren. Je kunt dan zelfs doorvaren tot Alblasserdam. Voor de verkeersbrug ligt hier ligt aan bakboord, na de openstaande brug, aan het eind een rustige haven en een restaurant ernaast. Of vaar door tot Dordrecht waar ik haven Maartensgat (onder de kerktoren) kan adviseren.

4. Voor schepen die de mast willen en kunnen strijken is de route via Amsterdam en Haarlem natuurlijk ook mogelijk maar er is nog een alternatief dat ons vroeger goed is bevallen.

5. De tocht via het Amsterdam-Rijnkanaal. Dit is slechts mogelijk voor schepen met gestreken mast en deze route wordt niet aangeraden vanwege de drukke scheepvaart. Dat moet ik beamen maar toch, we hebben wel zo gevaren en heel rustig! Ook voor kleine schepen kan ik deze tocht aanbevelen en wel op de volgende wijze:

Zorg dat je op zaterdagmiddag in Muiden bent (kan ook zondag) en vaar de sluis door tot op de Vecht. Hier ga je de mast strijken, hoewel er voor de verkeersbrug A1 weinig aanlegplaatsen zijn. Vaar nu met gestreken mast de Vecht op tot in Weesp alwaar je stuurboord uitgaat richting AR-kanaal. De sluis aan stuurboord en de volgende bruggen, één ervan zeer laag, worden op zaterdag vanaf 17.30 bediend. Als je dan omstreeks 19.00u het AR-kanaal opvaart is het zeer rustig. We hebben daar vaak met vlak water langzaam de zon zien wegzinken. Dan is het al 10.00 bij Utrecht, vervolg het kanaal en vaar bij de Plofbrug het Lekkanaal in en dan lig omstreeks 11.00u lig je in de Pr. Beatrixsluis bij Nieuwegein. Deze sluis draait 24 uur en even later vaar je de Lek op. Direct (200m) aan stuurboord is de jachthaven van Nieuwegein, Z.V. de Lek (verlicht) waar je met gestreken mast kunt binnenvaren. Na een goede nachtrust en het opzetten van de mast kun je de volgende dag rustig doorvaren naar Alblasserdam of Dordt. Zie verder boven.

Een goede tocht gewenst.



Terug