Ronald van der Werf surft op internet

Ben ik op internet aan het surfen; kom ik de naam van mijn opa tegen, die mij op 4 jarige leeftijd het zeilen heeft geleerd.

De timmerman Gerlofs die je bedoelt op je homepage is mijn opa. Zijn volledige naam is Folkert Gerlofs. Hij heeft twee van deze schepen gebouwd. Van de winst van de ene bouwde hij de andere die hij voor zichzelf hield. Of deze in de vaart is weet ik niet. De naam was destijds: Mibijo, genoemd naar zijn kinderen: Mine, Betty en Johan. Mijn oma leeft nog (inmiddels 96 jaar) en wist nog het een en ander hierover te vertellen.

De schepen bouwde hij in een loods nabij het Sneker Wilhelminapark. Mijn vader, die toen verkering had met mijn moeder heeft hem nog geholpen om planken boven stoom te doen buigen voor de bouw van het schip.

Inmiddels ben ik de Magneet en eigenaar een keer tegengekomen en hebben we oude en nieuwe foto's uitgewisseld. Mijn opa heeft tevens enkele 16 Kwadraten gebouwd en een Vrijheid. Deze laatste hebben mijn ouders nog wedstrijden in gezeild. Deze kreeg van de meter zeilnummer 139. Zelf heeft hij een tijdje in Regenboog 72 gezeild als stuurman, eigenaar was dhr. Blom.

Enige verhaal wat hiervan van over is, dat mijn moeder als baby tijdens wedstrijden in het vooronder werd gestouwd en dat tijdens de Sneekweek de kinderen onder 4 jaar een beerenburgje kregen en de ouders vertrokken naar het Sneekweekvertier op de Roekoepolle.

Bekend verhaal in de familie:
Opa had de Vrijheid 5 centimeter te lang gebouwd. Dat wist hij. Toen de meter kwam bood hij hem koffie met beerenburg aan. Bij het opmeten van het schip bleek het meetlint te kort en de meter vroeg of mijn opa het even vast wilde houden. Hierbij verschoof hij het lint 5 centimeter terug, zodat de boot de meetbrief kreeg.

Een heel verhaal nog. Ik hoop dat je met dit stukje zeilersgeschiedenis nog iets kan, anders is het wel leuk als achtergrondinformatie.

Met vriendelijke groeten,
Ronald van der Werf
kleinzoon van wijlen Folkert Gerlofs.

Terug