Omala


Type
Bouwjaar
Ontwerp
Bouw
Spantvorm
Achtersteven
Materiaal
Bouwwijze
Tuigage
Sneekermeer
1937
?
Jan Kuipers, Sneek
Rondspant
Jachthek
Teak op eiken
Karveel
Torensloep
L.o.a.
L.o.s.
L.w.l.
Breedte
Diepgang
Zeiloppervlak
Waterverplaatsing
Ballast
Tcf
8.20
8.20
6.10
2.30
1.00
26 m2
?
0.55 ton
-


De Omala is vijftig jaar lang een huurschip geweest in de vloot van de Sneekse verhuurder Hospes. In oktober 2002 is deze teakhouten Sneekermeer in handen van de 4de eigenaar sinds de bouw gekomen. De eerste eigenaar is niet bekend, maar de tweede eigenaar gaf in de jaren 40 als medewerker van Shell het schip zijn huidige naam. Omala is namelijk een schelpsoort. Begin jaren 50 kocht Hospes het schip en daar is het jaren in goede handen geweest. Ondanks dat verhuur een aanslag is op welk schip dan ook, is dit schip prima bewaard gebleven. Dat heeft het mede aan de teakhouten romp te danken. Joost de Ruig, de huidige eigenaar, is voorzitter van de Club van Sneekermeers (CvS) en de Omala maakt daarin deel uit van een vloot van zon zeventig vergelijkbare houten Hollandse rondspant kajuitzeiljachtjes. De Sneekermeer was in de jaren 30 tot en met 50 een populair type. Samen met de Beulakermeer- en de IJsselmeerkruiser vormde dit type die jaren de norm voor jachtjes tot 8.5 meter. Circa de helft van de schepen die naar dit model zijn gebouwd waren bestemd voor de verhuur en hoewel er meer dan honderd van zijn gebouwd, zijn er heden ten dage niet meer dan zon dertig Sneekermeers in de vaart. Hoewel het type op meerdere werven gebouwd werd, mag de Sneekse scheepswerf van Jan Kuipers, gezien het aantal daar gebouwde Sneekermeers, maar met name door de fraaie lijnen en de goede kwaliteit van zijn schepen, worden gezien als d Sneekermeerwerf. De Omala behoort samen met de Grietjes Greolts, de Mariandel en de Nelsy, tot de laatste Sneekermeers van de lengte van 8 meter 20.




De toelatingscommissie van de VKSJ beschrijft de Omala als volgt: de toelatingsbrief van de Omala

Terug